Salam Pembuka Bicara

Rabu, 8 Julai 2009

Inna Lillahi Wa inna Ilaihi Raji'un...

sesungguhnya dari dia kita datang dan kepada dia kita kembali...

aku dikejutkan dengan satu panggilan telefon dari abi ku pada kul 6.54 pagi (waktu Jordan)....

aku teragak-agak tuk mengangkat panggilan telefon tersebut..
sbb jauh disudut hatiku,aku mengagak,akan ada suatu khabar buruk yang akan disampaikan...

"assalamualaikum,din..tido lagi ko?...hurm...nie,ayoh nak oyak nie,ustaz .....,
ayah kpd ........ telah meninggal pagi takdi"...

Ya Allah..
aku tersentap...
semacam tidak dapat menerima khabar buruk ini....

"ayoh,ustaz sakit gapo?..."....
"sakit jantung"...

ya Allah..

aku kenal ustaz ini..
aku kenal anaknya,anaknya sahabat baik aku,dari sekolah rendah bersama hingga ke sekolah menengah bersama..
kami tidak pernah berenggang...

dan ustaz ini,akan anggap macam pak sedara aku,sbb kebaikannya,ketegasannya..
sungguh.
aku menangis...
aku menangis...
tidak dapat menahan air mata ini..
kerna..
aku memang mengagumi ustaz ini...

kehilangannya aku rasa seperti kehilangan ahli keluarga aku sendiri..
dek kerana beliau juga merupakan kenalan rapat ayah aku..
ye..

sahabatku..
sabar la ye..
aku cuba memahami diri mu..
aku cuba memahami keadaan diri mu waktu ini
aku tahu..
akan ada tanggungjawab besar yang menanti mu,dek kerna kamu anak sulung arwah..
tp ingat sahabat ku..
ini suatu ujian..
dan tidaklah Allah Taala membebankan hambanya dengan bebanan yang x mampu dipikul oleh hambanya..

dan ingat..
kamu tidak berseorangan di alam ini..
kamu masih ade sahabat2 lain..
kamu masih ada muslimin yang lain..
kerana terbinanya ukhwah diantara kita..
sejak sekian lama...

Allah Taala lebih menyayangi allahyarham...
aku doakan,semoga Allahyarham diletakkan didalam kalangan orang2 yang mendapat pelindungan dariNya di akhirat kelak...

dan buatmu sahabat ku..
sesungguhnya,aku amat mengagumi dirimu..
dan aku harap engkau tabah dalam menghadapi ujian ini..
kerana..
ujian darinya adalah kayu ukur keimanan kita terhadap Nya Yang Satu...
semoga hidupmu dan keluarga dicucuri rahmat senantiasa..
Amiin..

Ya Allah,kau jadikanlah diantara kami ini suatu ikatan yang tidak akan putus..
suatu ikatan yang kuat berlandaskan talimu..
Ya Allah..
kau cucurilah rahmat Mu keatas Allahyarham..
kerana Kau Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..
Amiin...
Ya Robbal Alamin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mengenai Saya

Foto saya
Tanah Merah, Kelantan Darul Naim, Malaysia
Telah dilahirkan tanggal 16 Jun 1990,di Tanah Merah... Graduan,dari Universiti Mu'tah,Jordan,pengkhususan dalam bidang Feqh Wa Usul.. Sekadar perkongsian,dari hatiku,yang amat membutuhkan keredhaan dariNya,dan restu dari kekasihNya,SAW.. Semoga kita tergolong daripada hamba2Nya yang beriman dan beramal soleh.. Amiin... Ya Robb,Ente Maqsudi,Ridhoka Matlubi...