Salam Pembuka Bicara

Khamis, 14 Oktober 2010

~interesting facts bout the facebook~:)

~Bismillahirrahmanirrahim~..
Solatan wa salaman da'imaini ila habibina Mustofa sollahu 'alaihi wasallam,wa alihi,wa ashabihi ajma'in...

Seketika waktu dahulu,sebermulanya dengan Friendster..
kemudian timbulnya MySpace,dan bermacam-macam nama lagi...
dan terkini,Facebook,has took the first place social website which was selected among the peoples in the world...!!!

According to the statistic or research that have been provided by Nick Burcher,Global Head of Social Media and Digital Innovation, ZenithOptimedia,denote,statistic on July 2010 Facebook usage by country compared to July 2009 and July 2008 click here.

That's on July 2010,compared to July 2008 and July 2009.
The statistic's showed that,our beloved country,Malaysia,on the ranking of 21st!!!

Amazing right???

Is it???

Dan,mengikut satu lagi firma antarabangsa,iaitu TNS,kajian mereka telah menunjukkan bahawa rakyat Malaysia mempunyai rakan paling ramai iaitu purata setiap seorang pengguna mempunyai 233 rakan digital,dan diikuti oleh Brazil dan juga Norway...

Tambahan lagi,rakyat Malaysia juga menghabiskan masa selama purata setiap seorang 9 jam seminggu,untuk melayari internet,dan paling lama melayari internet,dan diikuti warga Rusia sebanyak 8.1 jam dan diikuti oleh warga Turki selama 7.7 jam seminggu...!!!sila klik

hebat kan rakyat Malaysia kita..
Bangga ke???
Malaysia Boleh!!!??

hoho...

Alkisah...

~Facebook Addiction~

What's they said bout the phenomenon...

1st-34 facts,and interesting facebook statistics

I liked to read on the phrase that said,

26. Mark Zuckerberg is the youngest billionaire: That’s according to the latest Forbes list.

29. Facebook Disease: Psychologists have introduced the diagnosis FAD(Facebook Addiction Disorder), as a new kind of addiction disorder. Perhaps SMAA can help.

31. Facebook helps to nap criminals: Here is a burglar example. what's a joke!!!

33. Facebook can cause jealousy: Research says.

2nd-how much????!!

-Facebook Addiction Disorder (FAD) is a term introduced by US phychologists for those who are addicted to facebook and their life is really effected by their uncontrolled activities on Facebook.

-Lynlee Howard-Payne, a psychology lecturer at the University of the Witwatersrand, said: “While there are no official statistics available regarding South Africans who have been diagnosed as having or being treated for FAD, based on the large number of universities, schools and companies blocking access to Facebook … there could very well be an uncontrolled dependence.”

Howard-Payne added: “Universities, schools and companies are forced to limit accessibility to Facebook because some people seem to be unable to perform other tasks if they have access to this online social network. While Facebook is often a great way of maintaining both social and professional relationships, it seems to take on a destructive force with certain personalities.”

Apa pendapat kalian tentang facts yg dah ditunjukkan tadik...
hanyalah sekadar perkongsian,kembali menarik perhatian sahabat2 bagaimana sebenarnya 'kecemerlangan','kejayaan',perkongsian' yang sebenarnya,yang diunjurkan oleh Facebook...

Tidak berniat untuk meyalahkan kalian,diatas ketagihan anda menggunakan aplikasi Facebook itu sepenuhnya..
tp,ku pohon,beberapa saat,beberapa detik,beberapa minit,dari kalian untuk sama2 kembali berfikir,kembali merenung,hadaf anda menggunakan FB tersebut mengikut unjuran yang dibenarkan syara'..


Kata Ibnu Jauzi: “Terkadang manusia berada dalam keadaan sihat, namun ia tidak memiliki waktu lapang disebabkan kesibukan mengerjakan urusan dunianya. Dan terkadang pula seseorang itu mempunyai masa lapang, tetapi ia dalam keadaan tidak sihat. Apabila terkumpul pada seseorang waktu lapang dan nikmat sihat, maka sungguh akan datang rasa malas dalam melaksanakan ketaatan.”

Selain itu, Ibnu Jauzi juga memberi nasihat: “Dunia adalah ladang beramal untuk menuai hasil di akhirat kelak. Sesiapa memanfaatkan waktu lapang dan sihat dalam rangka agenda ketaatan, maka dialah yang akan berbahagia. Sebaliknya, sesiapa memanfaatkan kedua-duanya dalam kancah kemaksiatan, dialah yang betul-betul telah tertipu. Sesudah waktu lapang, akan datang waktu penuh dengan kesibukan. Begitulah pula sesudah masa sihat, maka akan datang pula kesakitan yang tidak menyenangkan.”

Saidina Umar al-Khattab pernah mengatakan: “Aku tidak suka melihat seseorang yang berjalan seenaknya tanpa mengendahkan ini dan itu, iaitu yang tidak mempedulikan urusan kehidupan dunianya dan tidak pula dengan urusan akhiratnya.” Ingatlah pesanan Ibnu Mas’ud: “Aku sangat membenci orang yang menganggur, iaitu orang yang tidak mempunyai amalan untuk kehidupan dunia atau akhirat.”

Bukanlah saya mengatakan semua pengguna Facebook itu telah menyalahgunakan aplikasi tersebut,bagi yang betul2 menggunakan Facebook itu,dengan sebab menyatukan silaturrahim,menyebarkan lagi dakwah,dan perkara2 positif dari segi,itu adalah suatu perkara yang amat bagus,tapi yang cukup2 membimbangkan,ada diantara kita,menjadikan alasan2 yang baik tadi hanyalah sebagai sandaran untuk melakukan perkara2 yang salah,sebagai contoh,ikhtilat ,menggunakan aplikasi tilik nasib dan sebagainya...

Ingin saya menyebut,me'naqal'kan kata2 pensyarah kami disini,"Ikhtilat bighoiri sabab fahuwa haram"...

Janganlah kita sebagai pelajar agama,menggunakan alasan menghalalkan sesuatu yang jelas haramnya,kerana itu adalah MEMPERMAINKAN AGAMA!!..

anda tentu tahu,apa akibatnya mempermain2kan agama suciNya..

Bukanlah saya menuding jari kepada semua,tapi segelintir daripada kita..

Seandainya ada yang terasa,ku pohonkan ampun kemaafan,semoga kita sama2 terhindar dari sebarang malapetaka,dunia akhirat..

Syabas kepada yang betul2 menggunakan aplikasi tersebut sebagai wadah penyebaran dakwah,dan kpd yang menyalahgunakan aplikasi tersebut,kalau merasakan anda melakukan perkara yang betul,teruskanlah,semoga anda berbahagia dengan pekerjaan anda itu!!

Ya Robb,Irhamna Jami'an!!..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mengenai Saya

Foto saya
Tanah Merah, Kelantan Darul Naim, Malaysia
Telah dilahirkan tanggal 16 Jun 1990,di Tanah Merah... Graduan,dari Universiti Mu'tah,Jordan,pengkhususan dalam bidang Feqh Wa Usul.. Sekadar perkongsian,dari hatiku,yang amat membutuhkan keredhaan dariNya,dan restu dari kekasihNya,SAW.. Semoga kita tergolong daripada hamba2Nya yang beriman dan beramal soleh.. Amiin... Ya Robb,Ente Maqsudi,Ridhoka Matlubi...