Salam Pembuka Bicara

Isnin, 15 Jun 2009

rindunya kat Maahad...

yups...

hari nie..
15 Jun 2009...
hampir setahun aku meninggalkan bumi maahad muhammadi lelaki..
ye..
dan sampai sekarang nie..
aku masih lom dapat melupakan kenangan2 aku di maahad dulu,hampir 5 tahun setengah aku berada di bumi bertuah sane..

ye..
macam-macam aku hadapi mase kat maahad dulu..
walaupun pahit,tp sekarang dh bertukar menjadi manis...
kadang2 aku gelak sorang2,bile teringat....

ye la...
zaman2 budak dulu kan..
skunk nie budak lagi,tp matured la berbanding dulu..
(matured la sangat kan...huhu)..

huhu..
yang memang aku sangat merindui ialah suasana kami berusrah dan kami bertamrin..
memang aku x kan lupakan..

yang paling aku suka sangat..
time aku form 2..
program tamrin qiadi...
program yang memang x pernah aku lalui..

mase tue...
aq x berniat pun nak pegi tamrin tue..
dah kena usha,kena paksa,kena tekan..
aku pun pegi la dengan berat hati...

program tue buat kat Danau Tok Uban..
aku sebenarnya x pernah sampai tempat tue,n program tue la pertama kali aku pegi tempat tue..
tempat tue aku cakap kat korang..
pergh..
best gler..
senyap..
dengan tasik depan mata..
xde gangguan..
memang best gler tempat tue..
yang membuatkan specialnye tempat tue..
ade masjid yang dibina Sultan Brunei..
memang lawa masjid tue..

aku pun terpegun la...
mase tue hati dah ok la..
semakin 'masuk' ngan program tue..
huhu..
tp..
lepas pd sampai tue.
terus ditamrin nye kami..
memang fed up gler aku..
stress..
menyampah sgt2..

yang aku x leh lupa..
kami kena pegang taik lembu...
taik lembu tue sebagai amanah..
bukan taik lembu yang br tue...
yang lama,yang keras tue..

jijik gler aku mase tue..
tue satu,sbb kami langgar peraturan..
hari kedua...
kami kena lak lempar dalam kolam..
kolam tue lak..
kolam tempat pelihara ikan keli..
mase aku nak turun tue..
bukan main lagi,ingat air biase jew..
turun tue,rase kaki aku ade benda gesel2...
mende ape nih..
pastu aku tanye..
bang...
kolam mende nih..
kolam ikan keli dijawabnya..

cuak tahap maks aku mase tue..
kalau silap kena 'ketik' ikan keli tue..
mau biru kaki aku..
aku pun tawakal jew la..

yang aku bengang sgt tue korang tau..
lepas kami naik dr kolam tue..
memang kami ingat kami akan mandi la...
ye,sebab dah dua hari x mandi..
memang kami mandi,dicucuri air cam tue jew..
x dibenarkan tukar baju..
aku bengang gler..
ye la..
nak suh pakai baju basah cam tue..
ketar la aku..
huish..

aku sabar jew la..
malam tue lak..
dah la pakai baju cam tue..
x leh lak nak tido dalam asrama,kena tido atas tar...
korang bayang la..
tido atas tar..
xde selimut.
tepi tasik..
sejuk beb...
menggigil aku..
ketar wa cakap..
huish..
memang aku x lena tido malam tue..
saba jew la..

ha..
tapi sebenarnya..
perkara2 nie lah yang menyebabkan aku berpikir.
aku br kena cam tue..
tp jauh nun disana..
orang kena bedil...
kena sepak,terajang..
huh..
lagi teruk..

aku pun pasrah..

ye..
memang ia menjadik satu pengalaman kat aku..
aku x kan lupakan tamrin tue..
memang aku sematkan dalam hati aku..

p/s:-kepada semua fasi aku mase tue..
aku ucapkan time kasih sgt2 buat tamrin tue..
antum memberikan ana satu pengajaran yang ana xkan lupakan..
korang the best...
miss u all....



3 ulasan:

  1. InsyaAllah..
    ade rezeki ambe balik la..
    hehe..

    BalasPadam
  2. pengalaman lalu mendewasakan kita sebelum usia....

    BalasPadam

Mengenai Saya

Foto saya
Tanah Merah, Kelantan Darul Naim, Malaysia
Telah dilahirkan tanggal 16 Jun 1990,di Tanah Merah... Graduan,dari Universiti Mu'tah,Jordan,pengkhususan dalam bidang Feqh Wa Usul.. Sekadar perkongsian,dari hatiku,yang amat membutuhkan keredhaan dariNya,dan restu dari kekasihNya,SAW.. Semoga kita tergolong daripada hamba2Nya yang beriman dan beramal soleh.. Amiin... Ya Robb,Ente Maqsudi,Ridhoka Matlubi...